Terapia prin arta si bullying-ul in scoli

anne varsh 0 Comments


Bullying-ul este un tip particular de conflict interpersonal caracterizat in primul rand de disproportia dintre forte. Este o situatie conflictuala unde intimidarea si agresiunea sunt prezente, fiind deseori dincolo de puterea copilului - victima de a le face fata.
In scoala, bullying-ul apare deseori in zonele ce au mai putina legatura cu procesul de invatare, in locul de joaca, in curte, pe coridoare. In general bullying-ul este strans legat de sistemul de valori al agresorului si deseori determinat de nevoia acestuia de putere si control, reflectand, de cele mai multe ori, intr-un sens mai larg, valorile generale ale populatiei.

Problemele sociale prezente in societate (rasism, excludere, agresiune excesiva etc.) intr-o forma mai larga se regasesc si se afla in stransa legatura cu fenomenul de bullying. A da nume sau a pune porecle are deseori au substrat rasist.

De asemenea, exista tipuri diferite de bullying determinate de diferentele de gen (in cazul fetelor - excluderea, in cazul baietilor - agresiune excesiva), dar si reactii diferite in fata bullying-ului (fetele - neajutorate si slabe, baietii - umiliti). Acestea reflecta intr-o mare masura problemele prezente in societate cat si valorile si normele acesteia.

Deseori copiii victime ale bullying-ului sunt prinsi intr-o spirala negativa, intr-o situatie repetitiva pe care nu stiut cum sa o opreasca. Sentimentul lipsei de putere simtit de copii si in mod special de copilul-victima, le afecteaza de cele mai multe ori activitatea scolara. Bullying-ul are un impact puternic asupra increderii in sine a copilului si in special asupra increderii in asumarea de riscuri atat de necesara in procesul de invatare.

Deseori impactul fenomenului de bullying este unul extins, el nu afecteaza doar copiii implicati direct. Observarea, constientizarea ca exista bullying si copii victime ale bullying, teama ca vor fi urmatoarea victima, afecteaza intr-o masura reprezentativa o mare parte din copiii dintr-o clasa sau scoala.

Bullying-ul isi lasa puternic amprenta asupra victimei, determinand deseori reactii de stres posttraumatic. La nivelul creierului, aceste reactii se traduc prin probleme ce apar in zona  responsabila cu limbajul, verbalizarea. Nu putine sunt cazurile in care aceasta este inchisa datorita traumei puternice.

Demonstrat din plin in ultimii zeci de ani, terapia prin arta este o modalitatea de sustinere si terapie deosebit de importanta atunci cand vorbim de traumele copiilor, adolescentilor sau tinerilor expusi direct sau indirect bullying-ului.
 
Astfel arta ce intervine prin expresia si jocul sau terapeutic, incurajeaza si perminte comunicarea, exteriorizarea amintirilor traumatice, medierea si nu in ultimul rand tratarea experientelor traumatice. Folosind aspectele senzoriale al artei, amintirile traumatice pot fi comunicate ocolind impactul reactiilor postraumatice asupra zonei din creier responsabila cu limbajul.

Atunci cand copiii victime ale bullying-ului se angajează în procesul de arta, acesta are impact asupra sistemul parasimpatic din creierul lor (Lane, 2005). În termeni simpli, in timpul activitatii de arta copii sunt total implicati, activi atat mental cat si fizic, fapt ce determina incetinirea respiratiei dar si scaderea tensiunii arteriale, lucru ce are ca efect relaxarea. Terapia prin arta accelerează procesul de vindecare la copii.

Unul dintre efectele negative experimentate de copiii victime ale bullying-ului este anxietatea, de aceea deseori primul obiectiv este calmarea Sistemului Nervos pentru ca acesta sa nu fie intr-o continua stare de alerta, in starea de lupta.

Safe Place - Locul sigur

Construirea, crearea, desenarea unui loc sigur (safe place) este una din activitatile terapiei prin arta ce poate avea ca efect calmarea, relaxarea. Este  o activitate potrivita diferitelor grupuri de varsta, dar in special copiilor mici sau adolescentilor, ce au in general putin  control asupra mediului in care traiesc. 
Intentii: Aceasta activitate le ofera copiilor posibilitatea de a reflecta si a gasi un loc sigur, dar mai ales le da posibilitatea de a simti ca detin un oarecare control asupra mediului lor extern.
Discutie: Va fi concentrata pe descrierea locului sigur si pe sublinierea calitatilor si importantei acestuia.

terapia prin arta, ajutor impotriva bullying-ului