Tehnici in Terapia prin arta

Annemari Herzlinger 0 Comments


Când stările de extremă vigilență, de teamă, frică, anxietate apar, primul lucru pe care trebuie să îl avem în minte când este vorba de copiii noÈ™trii, este liniÈ™tirea, calmarea sistemului nervos. Poate prima metodă fizică de calmare a sistemului nervos È™i de diminuare a anxietății este chiar  exersarea respiraÈ›iei profunde.

 

Chiar È™i atunci când vorbim de situaÈ›iile de criză, când frica puternică sau poate anxietatea deja È™i-au făcut simÈ›ită prezenÈ›a, ne putem ajuta copiii să facă față mai uÈ™or situaÈ›iei. 
DeÈ™i pentru unii copii metodele fizice dau rezultate, pentru alÈ›ii, cele mentale pot avea rezultate mai bune. 
 
 
Colajul     

Colajul ofera oportunitatea de a explora teme ca varsta, valorile si constiinta sociala. Folosirea in colaj a tehnicii de taiere si lipire furnizeaza o metafora concreta a posibilitatii de daramare (stricare) si reconstructie. Colajul poate fi folosit pentru a explora experiente si teme din trecut, dar si vise si dorinte pentru viitor.




A povesti este modul nostru de a ne explicam si intelege lumea, mecanismul ce ne ajuta sa intelegem cine suntem, povestea este instrumentul cu ajutorul caruia organizam lucrurile ce ni se intampla.

Prin intermediul povestii putem sa ne descoperim pe noi intr-un mod nou si neasteptat, putem  dezvalui altora lucruri ascunse in sufletul nostru sau sa construim legaturi cu ceilalti.



De multe ori, agresiunea copiilor este determinata de lipsa lucrurilor de baza, umilirea sau violenta fizica.  De cele mai multe ori ranile invizibile sunt cele ce-l fac sa se comporte agresiv, rani datorate persecutiei, dominarii, respingerii, abuzului, saraciei sau neglijarii. In fata neglijarii, abandonarii, lipsei dragostei, furia este uneori cea mai puternica reactie a copilului, furia fiind deseori raspunsul frustrarii.




Construirea, crearea, desenarea unui loc sigur (safe place) este una din activitatile terapiei prin arta ce poate avea ca efect calmarea, relaxarea.

 

Scribble-ul a devenit insa popular pe la mijlocul anilor '20  cand in incercarea de a-l intelege si de a-l explica i s-a dat o interpretare atat grafologica cat si psihanalitica. Se considera ca scribble-ul evidentiaza aspecte grafologice datorita trasaturii sale kinestezice, fiind perceput, pe scala larga, ca o "lingua franca" inconstienta.

Vorbind de arta copiilor si in special despre etapele dezvoltarii desenului la copii, scribble-ul este o etapa de dezvoltare normala a desenului pe  care fiecare copil o va experimenta.



Activitatiile de incalzire (warm-up) se desfasoara in prima parte a intalnirii, dureaza intre 10-15 minute. Ele ofera clientilor posibilitatea de a se relaxa sau de a socializa cu ceilalti membrii, daca e vorba de terapie de grup



Terminarea terapiei este probabil una dintre cele mai importante parti, fiind considerata o oportunitate de a discuta despre separare si pierdere si de a pregati copilul (clientul) pentru viitor.