Așa
cum am promis în articolul trecut, în
încercarea de a ajuta copiii să treacă mai ușor peste această
perioadă voi
continua povestindu-vă în acest articol despre
tehnicile mentale și
cele combinate, folosite deseori în terapia prin artă sau terapia prin joc. Acestea
sunt activități la îndemâna oricui, activități ce le puteți
face și
voi acasă,
împreună
cu copiii, în
lipsa unui terapeut.
Deși
pentru unii copii metodele fizice dau rezultate, pentru alții,
cele
mentale pot
avea rezultate
mai bune.
Gândirea
paradoxală
Încercarea
de a imagina și
descrie un scenariu mai dramatic decât
situația
în
care se află,
în
mod paradoxal îi
poate
liniști
pe copii, oferindu-le
un
sentiment
de control (control al proprilor gânduri
și
al situației).
În
scenariul creat
de
ei, aceștia au
puterea de a decide și
de a influența
lucrurile. În
plus, de
cele mai multe ori, situația
imaginată
fiind
inedită,
totul
se
termină
în
râs.
Râsul,
umorul despre care vom vorbi și
mai târziu
în
acest articol, este o
foarte bună modalitatea de
detensionare și
liniștire
a sistemului nervos central.
Activitate
Propune-i
copilului să
desenați,
împreună,
un desen legat
de
lucrul de care se teme cel mai rău.
Lasă-l
pe el să
înceapă
desenul și
dacă
este de acord, adăugați
pe rând
detalii pentru a-l face mai înspăimântător.
Contrar așteptărilor,
cu cât
sunt
făcute mai
multe adăugări
sau sunt folosite mai multe culori,
lucrul
de care copilul se teme devine mai puțin înfricoșător și deseori
haios.
Să
facem cunoștiință
cu frica
În
lucrul cu copiii,
atunci când
frica sau anxietatea copiilor este atât
de mare încât
deseori îi
blochează
și
o singură
intervenție
nu este de ajuns, în
funcție
de situație,
de-a lungul mai multor întâlniri
încercăm
să
ne împrietenim
cu frica.
În
încercarea
de a o
cunoaște,
desenarea ei, ai da o formă, o culoare sunt foarte importante.
Îl
putem încuraja pe copil să îi găsească un
nume, să
vorbească
despre lucrurile
ce îi
plac acelei frici
(ce
îi
place să
facă
în
vacanță,
care
este mâncarea preferată, ce
jocuri, jucarii îi
plac),
vorbim despre prietenii ei, despre ce face când
se simte singură
etc., dar
mai ales de ce, de
cine
îi
este
ei
frică.
Îi
desenăm
desene, îi
facem cadouri cu
anumite ocazii,
uneori
chiar îi și citim o poveste fricii.
Umanizarea
fricii,
crearea
unei relații
cu ea, scade foarte
mult
anxietatea și
urmările
ei și
îl
ajută
pe copil să
dețină
controlul asupra situației.
Vizualizarea
mentală
Este
capacitatea de a vedea
mental lucruri din
viața noastră de zi cu zi,
fiind
un instrument foarte important în
controlul anxietății.
Relaxarea,
în
general, și
controlul anxietății,
în
particular, presupun existența
unei
abilități
de vizualizare dezvoltată.
Oricine își
poate dezvolta această
capacitate, prin practicarea
ei frecventă,
chiar și
copiii.
Pentru
practicarea
ei ajutați
și
încurajați
copilul să
vizualizeze lucruri din
viața de zi cu zi:
o plantă,
un obiect, un animal și
să
încerce
să
îl
descrie cu lux de amănunte.
Copiilor mai mari le puteți cere să
încerce
sa își
vadă
numele clar scris în
minte, un cuvânt
sau o propoziție
și
să
le
poată
citi
de la coadă
la cap etc.
Închiderea
cercului
Când
vizualizarea mentală îi este deja cunoscută, cereți
copilului
să
vizualizeze mental
șapte
locuri
sau
imagini liniștitoare
ce
îi crează o stare de calm
și/sau
siguranță.
Pot fi amintiri plăcute
sau lucruri care știți
că
îi
plac (prăjitura
cu mere făcută
de bunica). O dată
imaginile alese și
atribuite fiecărui
număr
puteți
trece la urmatoarea etapa- închiderea
cercului.
Cereți
copilului să
stea cât
mai comod
și
relaxat. Pentru
o relaxare bună practicați câteva exerciții pentru respirația
profundă. Cereți-i
să
numere descrescător
sau numărați
împreună.
Începeți
prin a număra
de la șapte
la unu.
Cereți-i
apoi
să
închidă
ochii și
continuând
să
numere să
adauge, în minte,
fiecărui
număr
una
din imaginile liniștitoare vizualizate anterior.
După
fiecare imagine redată
mental, degetul mare și
arătătorul
pot fi unite în
partea de sus, formând
un cerc, sugerând
că
circuitul este complet. Va trece la următorul
număr
și
imaginea mentală
asociată lui,
închizând
de
fiecare dată cercul.
Cu timpul, vizualizarea
mentală
a imaginilor în
ritmul numărării
va lua din
ce în ce
mai puțin
timp. În
momentele
de tensiune puternică
sau anxietate, practicarea acestui exercițiu
de vizualizare
mentală
vor
ajuta copilul să se
relaxeze
și
să
facă față mai bine situației.
Distragerea
atentiei
Când
mintea copilului începe
să
se umple de gânduri
și
idei înfricoșătoare,
deseori acestuia
îi e greu să le oprească sau
să
le blocheze.
Distragerea
atenției
este o operație
mentală
a cărei
scop este angajarea atenției,
gândurilor
într-o
altă
direcție.
Este
încercarea de a ne ocupa
mintea
cu
activități
simple, de rutină
pentru a o distrage de la gândurile
distructive, dramatice. Este un lucru pe care îl
practicăm
cu
toții în
viața
de zi.
Într-o
situație
stresantă,
cu cât
activitățiile
de distragere sunt aplicate mai rapid, cu atât
starea de bine a copilului va fi mai accentuată.
Una
dintre cele mai simple activități
de
distragere a atenției este
numărătoarea.
Când
copilul este foarte stresat sau
îi
este frică
antrenați-l
în
activități de numărare:
numărarea
cărților
din bibliotecaă,
a
jucăriilor
de pe raft, cailor
din
joc etc. Inițiază
numărătoarea,
dar lasă-l
să
o facă
singur dacă
poate. Dacă
se oprește,
laudă-l
că
a reușit
să
facă
asta pentru o perioadă
de timp și
sugerează-i
să
numărați
din nou, de data asta împreună.
Este un exercițiu
tare folositor, mai ales părinților
ce au copii micuți.
Colorarea
planșelor
sau a cărților
de colorat este
o
activitate ce
poate fi folosită de asemenea pentru distragerea atenției. Este o
activitate ce folosește materiale de artă și place
mult copiilor, fiind
la îndemâna
părinților.
Cu
copiii
mai mari puteti utiliza cu succes tehnici de desenare a mandalelor
sau să
folosiți
tehnici de artă
de
genul
Zentagle
sau Doodle.
Umorul
Există
multe studii ce subliniază
că
râsul
este un inamic puternic al
stresului
și
al
comportamentului anxios, dar și
a stării
de hipervigilență.
Râsul
detemină
secreția
de endorfine, hormonii
fericirii și
ai
stării
de bine. Eliberate
în
organism, efectul lor poate dura câteva
ore.
Simțiți-vă
liberi să
alegeți
și să folosiți
orice activitate ce poate stârni
râsul
membrilor familiei eliberând
tensiunea și
instaurând
starea de bine. Poate
cea
mai la îndemână
metodă
de declanșare
a râsului,
ce
poate molipsi pe oricine este jocul.
Poate
fi un joc - concurs cu probe comice ( deplasarea
ținând un
ou într-o
lingură,
telefonul fără
fir etc.)
sau un joc
de cărți
ce conține
pedepse haioase inspirate din comportamentul animalelor
(cel ce
pierde trebuie să
imite sunetele pe care le scot unele animale sau modul în
care acestea
merg
sau sar).
Benzile
desenate ce descriu situatii comice, la a căror
desenare sau scriere a dialogurilor participă
întreaga
familie, pot fi de
asemenea o activitate
ce detensionează.
Un
portret în
familie
Este
nevoie de trei participanți,
creioane
colorate și/
sau carioci,
foi
A4
împăturite
fiecare
în
trei,
pe
lungime. Fiecare participant desenează
în
prima treime a foii un cap (poate
fi capul unui
om, al
unui
animal, al
unui personaj
celebru etc).
Pot fi adăugate
accesorii (ochelari,
pălării
etc.).
Liniile capului sau
ale gâtului
se vor
continua un pic și
în
partea a doua a foii, pentru
a da un mic indiciu celui ce va continua desenul unde să desene.
Se îndoaie
partea desenată
spre
spatele
foii,
pentru a nu fi văzută
și
foaia
va
fi
dată
celui din partea dreaptă,
ultimul dând foaia sa primului. În
a doua parte a foii primite fiecare va desena un corp. Din
nou
vom
continua puțin
liniile în
partea a
treia a
foii,
va
fi îndoită în spate pentru a nu se vedea desenul și
va fi
dată
celui din dreapta. În
ultima parte a foii vor fi desenate picioare sau
orice reprezintă partea de jos a unui corp (coada în cazul unui
sirene).
Poate fi adaugată
și
solul, dacă
se dorește.
Când
toți
au terminat de desenat,
de desfac pe rând
foile. Portretele ce ies sunt inedite provocând
mai mereu
hohote de
râs.
Un
animal cubist
O
altă
tehnică
pe care eu o folosesc pentru detensionare, ce de multe ori se
sfârșește
în
râs
este a învăța
copiii
să
deseneze animalul
dorit
într-un
mod cubist.
Încercați
această
tehnică
acasă,
împreună
cu
membrii
familiei,
faceți
chiar o mică
expoziție
apoi,
sigur aduce pe față
zâmbete,
chiar și
la un
timp după
ce activitatea s-a încheiat.
Aveți
nevoie de creioane colorate, foi albe și
opțional
acuarelă
sau culori guașă.
*
Foaia de hârtie
în
timpul activității va
fi mereu rotită
90 de grade în
sensul acelor de ceasornic.
Pe
foaia albă,
oriunde doriți,
desenați
un ochi al animalului ales.
Răsuciți
foaia 90 de grade în
sensul acelor de ceasornic și
desenați
oriunde doriți
al doilea ochi care trebuie să
fie
de trei
ori mai mare decât
primul.
Răsuciți
din nou foaia și desenați, oriunde doriți, nasul sau
botul animalului.
Răsuciți
din nou foaia și desenați, oriunde doriți, o ureche.
Răsuciți
foaia și desenați-i limba oriunde doriți pe foaie.
Răsuciți
din nou și desenați un picior sau laba.
Uniți
prin linii părțile desenate, dând forma dorită animalului. Puteți
adăuga și alte elemente desenului,
dacă doriți.
Desenul
terminat poate
fi apoi colorat.
Puteți desena fondul sau puteți colora totul într-o singură
culoare (acuarelă sau guașă).
După
ce se usucă se trasează cu carioca neagră conturul corpului pentru
a fi mai vizibil animalul desenat.
Metode
combinate
Studiile
arată că ritmul și activitățile
repetitive, așa
cum am văzut
și
în
cazul desenării
mandalelor sau folosirii
tehnicii Zentagle, au ca efect
liniștirea, relaxarea și
găsirea de soluții. Schimbările au loc în cortex, oprind alarmele
de pericol determinate de starea de
„luptă
sau fugi”.
Repetitivitatea
o regăsim mai mereu în multe dintre activitățiile copiilor, dar
și în cântecele și poeziile lor.
Brățara
îngrijorării
Dintre
tehnicile prin artă ce folosesc metodele combinate, o să vă
vorbesc despre brățara îngrijorării. Brățara
îngrijorării
poate
fi
o ață
sau un elastic mai subțire
pe care copilul poate
adaugă
5-10 biluțe
de lemn sau
mărgele
mari, fără
a umple
ața
pentru
ca mărgelele să poată fi
mișcate.
Simpla mișcare a
biluțelor pe elastic, în ritmul unui cântecel, mai ales în
momentele de tensiune, frică sau anxietate are
ca efect liniștirea. Cântatul unui cântecel obligă de cele mai
multe ori copilul să respire adânc, regulat, iar mișcarea ritmică
a biluțelor pe ață determină concentrarea atenției asupra
acestei activități amplificând și grăbind relaxarea.
În
plus, copilul
poate
colora sau decora
cum dorește
mărgelele
de lemn, poate
folosi culori sau forme ce au semnificație pentru el.
Arată-i
cum le poate răsuci pe ață când este îngrijorat, cum poate spune
fiecăreia o poveste (atunci când mărgelele alese au formă de
obiecte, animale), o poezie sau un cântec.
Uneori
anxietatea sau frica își fac simțită prezența preponderent în
anumite momente ale zilei și deși toate metodele de liniștire
descrise pot fi folosite cu succes, când acest lucru se întâmplă
seara înainte de culcare, pentru un efect rapid și deseori de
durată, foarte utilă este magia.
Magia
Magia
pe care noi părinții încercam să o menținem cât mai mult în
viața copiilor noștri, prin adoptarea sau sărbătorirea
diferitelor zâne (Zâna Măseluță) sau obiceiuri ( Moș Crăciun),
este parte din viața lor și deseori un foarte bun instrument în
lupta cu fricile, mai ales cele ce apar înaintea somnului de noapte,
când, deseori, datorită oboselii și întunericului nopții acestea
sunt amplificate.
Păpușile
magice
Simple,
din ațe sau combinate cu biluțe de lemn, pot fi făcute păpuși
mici. Adăugându-le o doză de magie și capacitatea de a veghea
somnul copiilor îndepărtând orice motiv de frică sau vis urât,
poate fi una dintre metodele ce-i ajută foarte mult pe copii, în
special pe cei mici, să adoarmă liniștiți.
Pe
internet pot fi găsite o mulțime de tutoriale și indicații cum
pot fi făcute aceste păpuși. Din materiale, din șosete vechi,
tricotate sau din ațe, veți găsi o multitudine de modele și idei
din care să alegeți pe cea mai potrivită vouă.
Eu
folosesc deseori păpuși făcute din ațe, a căror cap este o
biluță de lemn, oferindu-i copilului posibilitatea de a-i desena
trăsăturile și mimica dorită.
Prinzătorul
de vise
Este
un alt obiect ușor de făcut, chiar și de către copii, a cărui
magie explicată copilului îl poate ajuta cu temerile și fricile
sale, în special cu teama de visele urâte.
La
originile acestei activități stă un obiect de cult ce aparține
nativilor americani, dar care prin comercializarea sa puternică din
anii '60 a ajuns, ca obiect de decor, în toate colțurile lumii și
în multe case. Credința ce stă la baza sa este legenda frumoasei
„Femei păianjen” ce a avea grijă de toate creaturile pământului
și în special de copii. Legenda spune că țesea în fiecare
noapte, deasupra patului copiilor, o pânză invizibilă în care
toate lucrurile rele se prindeau, lăsându-le să treacă doar pe
cele bune.
Indiferent
de genul tehnicilor pe
care
le folosim, nu uitați
că
pentru
a aveam rezultate cât
mai bune presupune înainte
de toate învățarea
și exersarea lor
în
perioade de calm și
nu de tensiune. Pentru a deveni deprindere trebuie învățate
și exersate o perioadă de timp înainte de a putea fi folosite în
perioadele de criză.
Ma numesc Anne si sunt terapeut prin arta.
Activitatea mea clinica este centrata pe terapia copiilor in situatii de risc si terapia diadica. Parintii sunt parteneri in cadrul terapiei diadice(terapia copil-parinte) si parte activa in procesul de parenting. Consilierea parintilor este parte din terapia diadica sau completare a terapiei individuale sau de grup a copilului.
Labels
Arhivă blog
Acest blog ofera doar informatii, nu diagnostic sau tratament. Toate indicatiile, interventiile si ideile prezentate ar trebui sa fie utilizate de catre persoanele calificate. Informatiile prezentate in acest blog nu inlocuiesc formarea profesionala în domeniul terapiei prin arta sau terapiei prin joc.Desi oricine poate avea o experienta de vindecare prin arta, terapia prin arta necesita indrumarea unui terapeut prin arta calificat.